Yalnızlık ve Yabancılaşma Üzerine Çekilmiş 10 Türk Filmi

Liste Manşet

Çogunluk

Çoğunluk (2010) – Seren Yüce

Mertkan’ın hayatı basittir; babasının inşaatlarının getir götür işlerine bakar, arkadaşlarla alışveriş merkezlerinde sağı solu keser, arabayla turlar. Bu basitliğe bir anlam bulmak için pek de hevesli değildir. Ne zaman ki Gül ile tanışır, boşluğu ve basitliği değerlendirmek için bir fırsat çıkar karşısına. Ancak babası Gül’ün kökenleri konusunda şüphecidir. Hayatta ayrımcılıkla karşılaştığı ilk anda ona teslim olan Mertkan, çoğunluğa uyar, babasının kendisi için çizdiği yolda hayatına bir anlam bulur.

Türkiye’de 80 sonrası zamanın ruhu, kent burjuvasının ontolojisini oluşturan iyileştirelemez gerçeklik sanıları, hanelerin ciddi oranında yuvalanmış epistemik şiddet = Çoğunluk.

____

Köksüz

Köksüz (2013)- Deniz Akçay

Köksüz, bir kaybın ardından yeniden aile olmayı başaramayan, gün geçtikçe kendini yok eden dört kişinin kaybolma hikâyesidir. Nurcan, kocasının ölümünden sonra üç çocuğu ile baş başa kalır; büyük kızları Feride, ailede baba rolünü üstlenmek zorunda kalır. Zaten tutunacak bir dala ihtiyacı olan Nurcan bu duruma dört elle sarılır, Feride´yi neredeyse kocası yerine koyar ve tüm sorumluluğu ona yıkar. Babasına taparcasına hayran olan evin tek erkeği 17 yaşındaki İlker, evdeki idarenin ablasına geçmesine tepki olarak hızla aileden uzaklaşır. Ergenlik çağında, ailesine en ihtiyaç duyduğu zamanda ne annesine ne ablasına yaklaşabilen evin en küçüğü Özge ise bir kenarda unutulur ve varlığını hatırlatabilmek için çaba harcar durur. Feride´nin evin yükünden bunalıp, kendisiyle evlenmek isteyen Gülağa´nın teklifini çıkış yolu olarak görüp kabul etmesiyle evdeki dengeler alt üst olur. Yönetmen Deniz Katıksız kendi sözleriyle ilk filminde, “arada kalmış, kendine rol biçememiş insanların başkalarınca giydirilen rolleri beceriksizce taşıma çabalarının hikâyesini” anlatıyor.

____

Yeralti

Yeraltı (2012) – Zeki Demirkubuz

Zeki Demirkubuz’un Dostoyeski’nin ”Yeraltından Notlar” yapıtından esinlenerek senaryosunu yazdığı ve yönettiği ”Yeraltı” filmi, afişindeki ”Akıllı bir adam, kendine karşı acımasız değilse gururlu da olamaz” sözleriyle dikkati çekiyor.

Engin Günaydın, Nergis Öztürk, Serhat Tutumluer, Nihal Yalçın, Murat Cemcir, Feridun Koç, Serkan Keskin ve Sarp Apak’ın rol aldığı filmin konusu şöyle:

”Filmin başkarakteri Muharrem, nefret ettiği ve edildiği halde eski arkadaşlarının yemeğine kendisini zorla davet ettirir. Masum didişmeler, ufak kişilik gösterileri ile başlayan yemek, giderek dumanlanan kafaların etkisiyle utanç dolu geçmişe doğru yol almaya başlar. Gece pişmanlık, gözyaşları ve öfkeyle dolarken, rezillik karanlık sokaklara, fuhuş kokan otel odalarına taşar. Onlar hep birlikte, Muharrem tek başına olsa da kararlıdır. Pislik ya o gece temizlenecek ya da ölecektir. Yoksa sonsuza kadar kurtulamayacaktır bu utançtan.’

___

Kusursuzlar

Kusursuzlar (2013) – Ramin Matin

Çeşme, İzmir. Mayıs’ın son günleri. Güneş şimdiden kavurmaya başlamış, geceler Çeşme’nin meşhur rüzgarıyla sarsılıyor. Turist sezonu daha başlamamış. İstanbul’dan gelen iki kız kardeş, Lale ve Yasemin bir kaç ay önce vefat etmiş anneannelerinin Sakızlıkoy’daki yazlığında tek başlarına kalıyorlar. Öykü; kardeşlik ilişkilerine, beraber büyümenin getirdiği rahatlığa, bu rahatlığın yarattığı güvenceye ve kan bağı haricinde çok az ortak yanı olan iki insan arasındaki ilişkiye dayanıyor.

İki kardeş gün içinde, yarımadayı arabayla geziyor ve ıssız plajlarda uzanıp tembellik yapıyorlar. İlk başta her şey çok güzel gözüküyor, hava berrak, deniz pırıl pırıl ve belde huzurlu… Ancak bu ilişkide tuhaf bir gerginlik var. Yavaş yavaş sorular sorulmaya başlanıyor: Bu iki ş ehirli kadının Çeşme’ye gelmelerinin asıl sebebi nedir? Birbirleriyle alıp veremedikleri nedir? Aralarında sakladıkları sır su yüzüne çıktığında çok önemli bir karar vermek zorunda kalacaklar:

Yollarını ayıracaklar mı, yoksa gerçekleri beraber mi göğüsleyecekler?

___

 

Nefesim kesilene kadar

Nefesim Kesilene Kadar (2015) – Emine Emel Balci

Serap bir tekstil atölyesinde ortacıdır. Ablası ve eniştesiyle birlikte yaşamak, onun için giderek çekilmez bir hal almıştır. Serap’ı ayakta tutan tek şey, uzun yol şoförü olan babasıyla yeni bir eve çıkabilme umududur. Sürekli uzaklarda olan babasının kayıtsızlığı arttıkça köşeye sıkışan Serap, ipleri eline almaya karar verir.

___

Saç

Saç (2010) – Tayfun Pirselimoğlu

Tarlabaşı’nda perukçuluk yapan Hamdi, yalnız yaşayan bir adamdır. Eski bir arabadan başka hiçbir şeyi yoktur. Günlerini ve gecelerini, aynı zamanda evi olan dükkânından sokağa bakarak, gelip geçen arabaları ve karşı kaldırımda bekleyen fahişeyi izleyerek geçirir. Yakında kanserden öleceğini bilen Hamdi’nin tek isteği, ölmeden önce uzaklara gidebilmektir. Aradığı ülkenin Brezilya olduğuna karar verir ancak Brezilya müzikleri dinlemekten de öteye gidemez.

____

Küf

Küf (2012) – Ali Aydın

Basri, demir yollarında yol bekçisi olarak çalışmaktadır ve yalnızdır. Tek oğlu olan Seyfi tam 18 yıl önce, okuduğu üniversitede öğrenciyken gözaltına alınmış ve o günden sonra hiç kimse Seyfi’den başka bir haber alamamıştır. Bu durumda ne ölüdür Seyfi ne sağ, ne vardır ne de yok… Basri’nin oğlu kaybolduktan altı yıl sonra karısı da ölmüştür.

Basri, oğlunun kaybından sonra yavaş yavaş toplumdan soyutlamaya başlamıştır kendini. Onu günden güne çepeçevre saran bir umut yaşatmıştır bugüne kadar. Her gün kontrol etmek için üzerinde yürüdüğü tren yolları, on sekiz yıldır aralıksız her ayın başında ve ortasında oğlunu bulmaları için yazdığı dilekçeler…
Anadolu’nun bereketli toprakları ve onu sarıp sarmalayan uçsuz bucaksız tren yolları, umut ve vicdan…

___

Karanlıktakiler (2009) – Çağan Irmak

Karanlıktakiler dışarıdan bakıldığında normal gözüken bir evin içine gizlenmiş küçük bir cehennemi anlatıyor. Orta sınıf ahlâkının yargısıyla hayatı biçimlenmiş bir anne ve cehenneminde annesiyle beraber yaşamak zorunda kalan genç bir adamın, zaman zaman ürküten, zaman zaman gerilimli ve biraz da komik hikâyesi.

____

Anayurt Oteli

Anayurt Oteli (1987) – Ömer Kavur

Ankara’nın az insanlı bir kasabasında Anayurt Oteli adında bir oteli işleten Zebercet, yalnız yaşayan, kendi halinde, sessiz sakin bir adamdır. Bir akşam oteline gelen genç bir kadına tuhaf bir biçimde bağlanan Zebercet, otelin temizlikçisi Zeynep’le de adlandıramadığımız bir ilişkisi vardır.

___

Melekleri Taşıyan Adam (2015) Cansel Elçin

Yönetmenliğini oyuncu Cansel Elçin’in yaptığı filmin başrollerinde Serkan Batcı, Ali Erkazan ve Kadir Özdal yer alıyor. Çocuk yaşta evliliğe, kent insanının yalnızlığına ve birbirine olan yabancılaşmasına odaklanan film odağına  erken yaşta evlendirilen bir genci alıyor.

___

İklimler

İklimler (2006)

Yaşadığımız şehir, iklimlerden oluşur ve ruh halimiz de bu iklimlere sokaklar üzerinden tepki verir. Şehirler gibi ilişkiler de iklimlerden oluşur ve ruh halimiz, sokaklara verdiği tepkiyi karşı tarafa da gösterir. Kimi zaman şefkat şeklinde olan bu tepki, bazen üçüncü kişi şüphesiyle şiddete, pişmanlığa, bazense vazgeçişe dönüşür.

İnsanlar basit nedenlerle mutlu, daha da basit nedenlerle mutsuz olacak şekilde yaratılmıştır. Aynen basit bir nedenle doğmaları ve daha da basit bir nedenle ölmeleri gibi… İsa ve Bahar, ruhlarının sürekli değişen iklimlerinde artık kendilerine ait olmayan bir mutluluğun peşinde sürüklenen iki yalnız ruhtur.

İsa ile Bahar’ın dört iklimden meydana gelen aşkını anlatan filmimiz, Ceylan’ın en iyilerinden biri.

Bonus: Kaygı (2017)

Haber kanalında çalışan Hasret, uzun süredir aynı kâbusu görmektedir. Tekrarlayan kâbuslarla aklına bir soru düşer: Annesiyle babası trafik kazasında ölmemiş olabilir mi? Geçmişi araladıkça kendine çekilen Hasret, yalnızlığa, dört duvar ardında çekilir, çevresine yabancılaşır ve hakikate doğru ‘sıcak’ bir yolculuğa çıkar.

____

Yorumlar

 

Yorum yazın

Lütfen gerekli tüm alanları doldurunuz. *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Lost Password

Sign Up