Eleştiri: Yarına Tek Bilet

Eleştiri Manşet

Drazen Kuljanin’in “Hur Man Stoppar Ett Bröllöp” isimli 2014 yapımı filminin bir uyarlaması olan “Yarına Tek Bilet“, Netflix‘in Türkiye yapımı ilk orijinal filmi olma niteliğiyle yayınlandı. Film aynı kompartımanda yolculuk yapmak zorunda kalan iki gencin aşamalı olarak çözülmelerini işliyor. Bu çözülme sekiz aşamada işlenip neredeyse tek mekanda geçiyor. Düşük bütçe, tek mekan ve sadece iki oyuncuyu merkezine alan film birçok noktada bağımsız bir film olma niteliği taşısa da filmin görüntüsü, seçilen kıyafetler ve oyuncuların Türkiye’de popüler isimler olması gibi unsurlara bakılınca aslında bağımsız bir filmden ziyade Amerikan gençlik filmlerine olan benzerliği dikkat çekiyor.

Yönetmen Ozan Açıktan‘ın başarılı Netflix projesi Atiye‘den sonraki ikinci işi oluyor Yarına Tek Bilet. Açıktan, Aile Arasında, Annemin Yarası, Silsile, Sen Kimsin? ve Çok Filim Hareketler Bunlar filmleri ile tanınmış fakat asıl ününü Atiye dizisi ile yakalamıştı. İlk Netflix yapımı film olması nedeniyle bu filmle de adını daha çok duyuracağa benziyor. Yönetmenin çektiği filmler ana akım filmler arasında sayılabilen gişe filmleri fakat nitelik bakımından sektörün en kaliteli yapımları arasına girebilecek filmlerden. Replika bir anlatı olan filmde kompartımanın küçük olması hasebiyle yönetmen Açıktan kendi tarzını ortaya koymakta zorlansa dahi takip planları ve yavaş zumlar filmde birçok sahnede kullanılıyor.

Film, trenin belli bir kompartımanında geçerek bir yol hikayesi anlatmayı hedeflemiş. Tek mekan sayılabilecek bir yerde hikaye sekiz parçaya bölünmüş ve her bölümde Ali (Metin Akdülger) ve Leyla’nın (Dilan Çiçek Deniz) zoraki başlayan diyaloglarının aslında karakterlerinin çözümlenmesi ve beraber geçirdikleri 14 saatlik sürenin bir arınma gecesine evrilmesi trajikomik bir panaromaya dönüşür.

Sekiz parçalık sekanslar bir şarkıyla bitecek şekilde ayarlanmış. Seçilen şarkılar konuyla benzerlik gösterip, konuyu pekiştirmek ve melodramı yükseltmek amacıyla fazlasıyla kullanılmış. Bu bakımdan Hollywood gençlik filmlerini pek aratmayan bir niteliğe sahip oluyor. Ülkede gençlik filmlerinin az olması nedeniyle böyle bir filmin genç kesim arasında popüler olma ihtimali öngörülebilir.

Elinde 89 yıllık kemanı; dağınık, bakımsız ve kahküllü saçlarıyla karşımıza çıkan Dilan Çiçek Deniz’in canlandırdığı Leyla karakterinin İspanyol sinemasından fırlamış hali ve tavrıyla çok zaman bir Türk filmi izlediğinizi unuttursa da başarılı oyunculuğu sebebiyle bu durum pek eğreti durmuyor. Metin Akdülger‘in canlandığı Ali karakteri ise Akdülger’in oynadığı Şahsiyet ve Atiye dizilerindeki rollerinden pek de farklı değil. Akdülger’in kendine has tavrından mıdır bilinmez ama oynadığı tüm roller birbirine sıkı bir şekilde bağlı ve tek görünüyor.

İki karakterin de aslında bir intikam yolculuğuna çıkmış olması Leyla’nın çantasında taşıdığı kitabın üzerinde yazan cümleyle seyirciye vermeye çalışır: “İntikam yolculuğuna çıkacaksan eğer kendin için de bir mezar kazmayı unutma!”

Filmde çoğu zaman başka filmlere göndermeler de yapılıyor. Her Şey Çok Güzel Olacak‘tan bir kaç replik ve Arabesk filminden de bir sahne veriliyor. Yönetmenin yerellik algısına yer vermeye çalışması, filmi Hollywood filmlerinden uzak tutma çabası olarak da anlaşılabilir. Netflix kalitesine uymaya çalışılması filmde kimi zaman eğreti dursa da, platformun Türkiye yapımı ilk film olarak hiç sıkmadan, heyecanı düşürmeden izlenme zevki yaratması yeni yapılacak filmler için umut kapısını aralık bırakıyor.

Yarına Tek Bilet filminde kullanılan müzikler ise şöyle:

  • Me and My Baby / Don Cavalli
  • Rock a Chic
  • En Güzel Yerinde Evin / Büyük Ev Ablukada
  • Clockwork / James Warburto & Arthur Gallon
  • Bu mudur? / Nil Karaibrabimgil
  • Hanter dro Duhont’ar Ar Mane / Didier Squibon & Yann Fanch Kemener
  • The Unfold / Deniz Taşar
  • Nikah Masası / Ümit Besen
  • Sayenizde / Ercan Saatçi
  • Karambol / Yasemin Mori
  • Ağlaya Ağlaya / Jabbar
  • Aman Of / Barabar
  • Last Call / Ömer Özgür
  • Bak Bana / Sena Şener
  • Ses Etme / Athena
  • Le Vent Nous Portera / Sophie Hunger
  • The Terms in Which I Think of Reality / Eren Şenkardeş

Seher Kavut / kavutseher@gmail.com

Yorumlar

 
Sinefesto 2011 yılında kurulan, Türkiye'nin en güncel sinema haber sitesidir.

Yorum yazın

Lütfen gerekli tüm alanları doldurunuz. *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Lost Password

Sign Up