David Fincher: Bu İşi Bedava Yapacak Kadar Seviyorum

Röportajlar

Yönetmen David Fincher son filmi ‘Gone Girl / Kayıp Kız’ ile 52. New York Film Festivali’ndeydi. Joshua Rothkopf eline geçen bu fırsatı tepmedi ve sinemanın bir zamanlar kötü çocuğu olan, şimdilerin ise saygın ismi Fincher ile yine tozu dumana katmaya hazırlanırken buluştu.

Stockholm’de bir otelden arıyor bizi ‘Se7en / Yedi’, ‘Fight Club / Dövüş Kulübü’, ‘The Social Network / Sosyal Ağ’ ve ‘The Girl with the Dragon Tattoo / Ejderha Dövmeli Kız’ filmlerinin 52’lik yönetmeni David Fincher. Evet, Gillian Flynn’in 2012 yılında yazdığı ve hâlâ herkesin dilinde olan gizemli ‘Kayıp Kız’ şimdi bir David Fincher yapımı olarak karşımızda. Fincher ve Flynn’in kimyaları mükemmel bir uyum içinde. Film Flynn’in bizzat kaleme aldığı senaryoya şehvetli bir cool’luk katıyor, Fincher’ın eline ise evlilik psikolojisini deşmek için bir fırsat daha geçiyor, tıpkı yapımcısı olduğu ‘House of Cards’ta olduğu gibi. Şehirli genç kadın ortadan kayboluyor, kocası ise medya canavarının elinde televizyonlara düşüyor ve baş şüpheli oluyor.

[bilgi]Mesele sadece kendimizi en ideal halimizle pazarlayıp birini ayartmak değil, aynı şeyi yapan birini ağımıza düşürmek[/bilgi]

Fincher’ın, Flynn imzalı bu sürükleyici kitap için duyduğu coşku aşikâr. “Gillian kurnaz bir şekilde ne yaptığının gayet farkında,” diyerek onu övüyor. “Aynı zamanda elinde patlamış mısırı koltuğuna kurularak film izleyen bir sinema sevdalısı o.”

‘Kayıp Kız’ı narsisizm ve kendini keşfetme adına değerli bir çalışma olarak tanımlıyor Fincher, “Daha önce hiç böylesine rastlamadım.” diyor. (Kitabın sürekli ters köşeye yatıran gidişatı hakkında konuşurken hassaslığı elden bırakmamak konusunda bir uzman olmuş artık.) “Mesele sadece kendimizi en ideal halimizle pazarlayıp birini ayartmak değil, aynı şeyi yapan birini ağımıza düşürmek.” diye ekleyerek romanın karanlık noktalarına atıfta bulunuyor.

‘Kayıp Kız’ bu açılardan tam da Fincher’ın kalemi. Bir suç hikâyesi olduğu su götürmez bir gerçek, ama postmodern derinliği ve TV dizisi sürükleyiciliğiyle ‘Suç ve Ceza’ usulü bir çözümlemeden daha fazlasını vadediyor. Yine de Flynn’in projeye senarist olarak dahil olması ile ilgili kaygıları vardı Fincher’ın. “Kıymetlisini ameliyat masasına yatıracak yürek var mı onda?” diye düşünmeden edememiş. Ama gazetecilik geçmişi de olan Flynn klasını konuşturmuş. “Sadece dalları budamadı Flynn, koca bir ormanı biçti.” diyor Fincher.

[bilgi]İnsanların Ben Affleck hakkında bilmedikleri şey şu: Acayip zeki. Aşağılık ve şirret olabiliyor[/bilgi]
Senaryo son halini alırken, Fincher kast arayışını sürdürüyordu ki Nick Dunne, yani ‘Kayıp Kız’ın ablukaya alınan ve suçlu olma ihtimali yüksek kocası için aradığı ismi buldu: Ben Affleck. “İnsanların Ben Affleck hakkında bilmedikleri şey şu: Acayip zeki. Aşağılık ve şirret olabiliyor. Bir o kadar da entelektüel biri. Bir paparazzi tarafından günün 24 saati kovalanmanın nasıl bir şey olduğunu biliyor. Başından Bennifer olayı geçmiş birinden söz ediyoruz.”

Kayıp Kız (Gone Girl)

Filmin kayıp kızına gelirsek, ortadan yok olan Amy Elliott-Dunne karakterini canlandıracak birini bulmak daha da zordu. Bu sonbaharın en çok konuşulacak performanslarından birine imza atan Rosamund Pike’ın uzaktan kapalı bir kutu gibi göründüğünü belirterek karakterinin katmanları hakkında ipuçları veriyor: “Rosamund’a dair en sevdiğim şey gerçekten kaç yaşında olduğuna dair hiçbir fikrimin olmamasıydı. 22 ya da 42 yaşında olabilir diye düşünmüştüm. Aklımda Carolyn Bessette (John F. Kennedy Jr.’in karısı) vardı. Hem entelektüel, hem iyi niyetli; dünyanın en iyi eşi ödülüne layık görülmeye aday birini istiyordum.

Fincher’ın son üç filmindeki oyunculardan dördü Oscar’a aday oldu, sonuncusu da ‘Ejderha Dövmeli Kız’daki rolüyle bir evrim geçiren Rooney Mara’ydı. Fincher sette ne yapıyorsa, kesinlikle doğru yolda. Eninde sonunda Fincher hakkında içinde ‘mükemmel’ kelimesi geçen cümleler kurmaya başlıyoruz. “Mükemmeliyetçi kelimesine karşıyım. Doğru düzgün bir kelime bulamadıkları için bu kelimeyi kullanıyorlar. Mükemmeliyetçi ‘kompulsif’ demenin kibar yolu. Ayrıca mükemmeliyetçi olduğumu düşünmüyorum. Nasıl film yapıldığına dair fikri olmayan insanların kullandığı bir kelime bu. Prova yapmadan bale sahnelemek gibidir film çekmek.

[bilgi]Bir oyuncu olarak gerçek göbek adınızı unuttuğunuz bir noktaya getirebilirsem sizi, önemli bir yere gelmiş oluruz. Bir oyuncunun sadece tökezlemeyip yere kapaklanması hep daha iyidir[/bilgi]

Peki ya sahneleri tekrar tekrar çekme efsanesi? (Zodiac’ta rol alan Robert Downey Jr., Fincher’ın setlerini Sovyet çalışma kamplarına benzetmişti.) Fincher metodunu şöyle açıklıyor: “Sahneleri tekrarlatıyorum çünkü zaman geçtikçe, herkesin sıkıldığı bir noktayı aştıkça yapılan hatalar insan doğasına ait benzersiz anlar sunuyor. Bir oyuncu olarak gerçek göbek adınızı unuttuğunuz bir noktaya getirebilirsem sizi, önemli bir yere gelmiş oluruz. Bir oyuncunun sadece tökezlemeyip yere kapaklanması hep daha iyidir.

‘Kayıp Kız’ın parçaları birbirine mükemmel oturan bütünü Fincher için yeni bir zirve teşkil ediyor, bir yandan da filmin yuvaya dönüş niteliğinde yönleri var. Fincher müziği hâlâ MTV’den fırlama bir dahi gibi kullanıyor: Filmin Atticus Ross ve Nine Inch Nails’ten Trent Reznor imzalı müziklerindeki dingin piyano sesleri ve kirli synth’ler insanı uyuşturuyor. “Kendi tarzlarında bir spa müziği yaratmalarını istedim.” diyor Finch kıkırdayarak. “Shiatsu masajı yaptırırken arkada sonu gelmeyecekmiş gibi dönüp duran müzikler gibi. Çünkü böyle bir müziğin içime işleyip beni haftalarca huzursuz edeceğini biliyorum. Bu film iyi bir koca, iyi bir eş, iyi bir komşu, iyi bir Hristiyan, iyi bir Amerikalı, iyi bir yurttaş olmak hakkında. Film boyunca sizi yatıştıracak bir müzik olmasını istedim.


Sesle görüntüyü ilişkilendirmek Fincher’ın uzmanlık alanı. 80’lerde Madonna, Rick Springfield ve Aerosmith gibi yıldızların projeleri için kamera arkasında çalıştığı, kendi deyimiyle kişisel film okulu olan dönemlere dönüp bakmasını istediğimizde şaşırtıcı bir efkâra sürükleniyor. “Şimdilerde yapmayı istediğim filmler hakkında oldukça açık yürekliyim çünkü insanların beklentilerini şekillendiriyorsunuz. Müzik videoları yaptığım dönemde durum böyle değildi. Üç buçuk dakikalık süreyle iki buçuk saatlik süre aynı değil.” Fincher ‘Kayıp Kız’dan memnun ama yine de bana ne düşündüğümü sormadan edemiyor, endişeli bir heyecan sebebiyle veya sırf meraktan da olsa fikrimi umursaması hoş bir şey. Film sektöründe ağarttığı saçlarına rağmen hâlâ işi öğrenmekte olduğunu söylüyor.

[bilgi]bedavaya yapacak kadar çok seviyorum bu işi[/bilgi]

“Şöyle diyeyim: Gece yatağa girdiğinde kendini dolandırıcı gibi hissetmeyen hiç kimseye güvenmiyorum. Yarın öbür gün bir telefon gelecek ve film çekme yetkimi -ki bedavaya yapacak kadar çok seviyorum bu işi- elimden alacaklar gibisinden bir his bu. Her zaman afişe edilmeyi bekleyen bir yön oluyor içinde, özellikle yaptığın iş devasa bir odaya girdiğinde 90 kişinin gözlerini üzerine dikip ağzı açık bir şekilde ‘Şimdi ne yapmak istiyorsun?’ diye sormasını içeriyorsa. Sette insan içine çıkmadan önce heyecandan gidip kusardım mesela. Ardından ortaya çıkıp işlerin kontrolünde olduğunu gösteren bir tavır takınmak zorundasın.”

allen-banner

nolan-banner

fincher-yakın-banner

Yorumlar

 

Yorum yazın

Lütfen gerekli tüm alanları doldurunuz. *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Lost Password

Sign Up