6 Havari Aranıyor

Eleştiri Serbest Kürsü
yazar_serkanbastimar_
Fight Club filminde Tyler Durden küvette yıkanırken Edward Norton’un canlandırdığı isimsiz kahramana şöyle der: “Babalarımız bizim için Tanrı modeliydi.” Yönetmen Jaco Van Dormael sanki bu sözü esas alarak hem Hıristiyanlığı hem de aile yapısını hedef alan eleştirel bir filme imza atmış: Yeni Ahit.
Film, Hazreti İsa’nın 12 havarisine ek olarak 6 havari bulmak için dünyaya giden bir kız çocuğunun -ki kendisini Tanrı’nın sevmediği kızı olarak görüyor-  arayışını konu alıyor.
Le tout nouveau testament
Aileyi ‘yukarıdaki sistemle’ eşleştiren Yeni Ahit, Baba’yı Tanrı modeli olarak alıp anneyi ise ataerkil toplumdaki kadınla özdeşleştirip işlevsiz bir yarı Tanrı olarak resmediyor. Ailenin erkek çocuğu İsa ise önceki dünya yolculuğunda insanlar tarafından katledilmiş bir küçük heykelcik pozisyonunda.
Mutsuz evlerde mutsuzluğun ilk nedeni gücü elinde bulunduran kişinin yaptıklarındır ve her birey çocukluğundaki dönüm noktalarının ardından kendisine dünyada taşıyacağı bir kimlik kazanır. Ki filmdeki kız çocuğunun ziyaret ettiği ‘havarilerin’ çoğu da ekseriyetle çocukluğunun travmalarını ceplerinde, yüreklerinde taşıyan birer birey olarak karşımıza çıkıyor.
Yeni Ahit, Hıristiyan inancının imgelemindeki Tanrı heykelciğinin dibine dinamit koyarken aile denen çekirdek topluluğun da mutsuzluğunun sorumlusunu cezalandırıyor. Filmin en başında insanlara ölüm tarihlerini gönderen ‘Tanrı’nın kızı Ea’ insanoğlunun inancının sarsılması sağlıyor. Ölüm tarihini bilen bir bireyle öleceğini bilen birey arasındaki farkı siz hesap edin.
Le tout nouveau testament
Ea’nın kurallara karşı gelip ‘Tanrı’nın sistemini bozduktan sonra yaşananlar ise trajik ve komik bir dilde anlatılıyor. Dünyaya bir çamaşır makinesinden ulaşan ‘Tanrı’ ilk doğumun ardından insanoğlunun tokadını yiyerek arayışına başlıyor. Sonrasında ise kendi kurallarının kurbanı oluyor.
Sürrealist bir Amelie filmi olarak niteleyebileceğimiz Yepyeni Ahit, Fransız sinemasının detaycı, muzip ve şık üslubunu kullanarak felsefi bir meseleyi eğlenceli bir şekilde anlatıyor.
Her bir detayında tebessüm ve düşünceyi barındıran Yeni Ahit, dünyadaki insanoğlunun acısını ‘Tanrı’nın koyduğu kurallara bağlıyor. Film, insanlık denen sepette birkaç çürük yumurtanın olduğunu söylese de ilahi adaletin adaletsiz olduğunun altını çiziyor.
Le tout nouveau testament
Başkarakterimizin tanıştığı her ‘havarinin’ öyküsü ise epeyce duygusal. Kolsuz bir genç kız, kendini ölüm makinesi olarak tanımlayan mutsuz bir aile babası, ömrünü çalışmaya adayıp yaşlandığında hiçbir şey yaşamadığını anlayan bir adam, mutsuz evliliğine hayatını veren bir kadın… Her biri aslında yaşadığımız dünyada sıklıkla karşılaştığımız bu karakterler izleyene bir nevi “silkelen ve hayatını anlamlı yaşa” çağrısı yapıyor.
Le tout nouveau testament
Yeni Ahit, içindeki Tanrı, havari veya toplu olarak dersek dini çıkardığımızda bireysel bir hesaplaşmanın, hayatı sorgulayıp mutsuzluklarımızın üstüne gitmemiz gerektiğini öğütleyen bir film. Yanında promosyon olarak verilen müziklerse cabası.

Filmin 13 yaş üstüne hitap ettiğini de hatırlatalım…

 

Yorumlar

 

Yorum yazın

Lütfen gerekli tüm alanları doldurunuz. *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Lost Password

Sign Up